Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018

Σχολές Γονέων: Υπάρχουν!

 Και όμως υπάρχουν στην χώρα μας Σχολές Γονέων!
Οι Σχολές Γονέων ξεκίνησαν στην Ελλάδα το 1962 με πρωτοβουλία της ψυχολόγου Μαρίας Χουρδάκη.
Το 1964 δημιουργείται η «Διεθνής Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων» (F.I.E.P.) στα ιδρυτικά στελέχη της οποίας ήταν και η Μαρία Χουρδάκη.
Από το 1962 έχουν δημιουργηθεί πολυάριθμες ομάδες Σχολών Γονέων σε συνεργασία με διάφορους φορείς και πλαίσια, με δήμους, με συλλόγους γονέων ή με άλλους συλλόγους, με δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων. 

Ο τρόπος εργασίας που εφαρμόζεται στις Σχολές Γονέων ονομάζεται «Εξελικτικό Σύστημα» και στηρίζεται στις δύο βασικές αρχές της F.I.E.P.: την ενημέρωση/ πληροφόρηση των γονιών (information) και τη διαμόρφωση/ διαφοροποίηση της στάσης τους (formation).

Ονομάζεται «Εξελικτικό» γιατί: α) στο γνωστικό επίπεδο γίνεται αναφορά στα δεδομένα της εξελικτικής/αναπτυξιακής ψυχολογίας από τη βρεφική ηλικία ως την ενηλικίωση και β) γιατί στοχεύει στην εξελικτική, σταδιακή διαφοροποίηση της συμπεριφοράς των γονιών, αλλά και όλων των μελών του συστήματος της οικογένειας.

Οι ομάδες Σχολών Γονέων διαμορφώνονται συνήθως ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών των γονέων που συμμετέχουν. Αυτές είναι:
  • Ομάδα Σχολής Γονέων με παιδιά βρεφικής, νηπιακής και προσχολικής ηλικίας (0-6 χρόνων).
  • Ομάδα Σχολής Γονέων με παιδιά σχολικής ηλικίας (6-12 χρόνων).
  • Ομάδα Σχολής Γονέων με εφήβους (12-18 χρόνων).
  • Ομάδα Σχολής Υποψήφιων-Μελλοντικών Γονέων.


Σύμφωνα με το ΙΝΕΔΙΒΙΜ:

Οι Σχολές Γονέων είναι ένα δωρεάν πρόγραμμα που πραγματοποιείται σε όλους τους νομούς της χώρας και έχει σκοπό την εκπαίδευση και τη στήριξη κάθε μητέρας και πατέρα, στον σύνθετο ρόλο του γονιού, όπως διαμορφώνεται από τις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε γονείς παιδιών όλων των ηλικιών, ανεξάρτητα από εθνική προέλευση, ηλικία και μόρφωση, σε μελλοντικούς γονείς, γονείς ατόμων με αναπηρίες, εκπαιδευτικούς, ενήλικες τρίτης ηλικίας και ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.

Τα προγράμματα αναπτύσσονται από εξειδικευμένους επιστήμονες (ψυχολόγους, γιατρούς, κοινωνικούς λειτουργούς κλπ) και παρέχουν στους γονείς και στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον γνώσεις, ανταλλαγή εμπειρίας και ευκαιρίες για προβληματισμό.

Μεταξύ άλλων συζητούνται μια σειρά από κρίσιμα θέματα όπως: ενδοσχολική βία, ενδοοικογενειακή βία, ασφαλές διαδίκτυο, σεξουαλική αγωγή των παιδιών.

Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα των Σχολών Γονέων αναπτύσσεται σε 6 εκπαιδευτικά προγράμματα:
1. Σύγχρονη οικογένεια, διάρκειας 50 ωρών.
2. Σύνδεση σχολείου-οικογένειας, διάρκειας 50 ωρών.
3. Αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των παιδιών σε άτυπα περιβάλλοντα μάθησης, διάρκειας 25 ωρών.
4. Συμβουλευτική σε εξειδικευμένα θέματα (σχολικός εκφοβισμός, διαδίκτυο, πρόληψη εξαρτήσεων, διατροφή κλπ.), διάρκειας 25 ωρών.
5. Συμβουλευτική σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, διάρκειας 25 ωρών.
6. Αθλητισμός και διατροφή,  διάρκειας 25 ωρών.

Οι βασικές θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται με βιωματικές ασκήσεις στα τμήματα των παραπάνω προγραμμάτων είναι:
* Οικογένεια και σχολείο·
* Ασφαλές διαδίκτυο·
* Θέματα ευάλωτων κοινωνικά ομάδων – ρατσισμός·
* Bullying- ενδοσχολική βία·
* Εξαρτήσεις: κάπνισμα, αλκοόλ, ναρκωτικά, κλπ. (σε συνεργασία με τα 74 Κέντρα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ)·
* Αγωγή υγείας (στοματική υγιεινή, ατυχήματα, μικροοργανισμοί, υγιεινή χεριών-αναπνευστικού-μηνιγγίτιδα κλπ.)·
* Σεξουαλική αγωγή – αυτογνωσία·
* Περιβαλλοντική αγωγή- οικολογία·
* Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα·
* HIV/AIDS-τρόποι προφύλαξης·
* Εμβόλια-ορθολογική χρήση αντιβιοτικών·
* Αθλητισμός και διατροφή.·

Το Πρόγραμμα των Σχολών Γονέων εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο-Ε.Κ.Τ.) και από Εθνικούς Πόρους.
Τηλέφωνα Επικοινωνίας
 213-131-4520 έως και 4523
 213-131-4525 έως και 4527
E-mail
 sxog@gsae.edu.gr


Τα τμήματα των Σχολών Γονέων πραγματοποιούνται σε όλες τις Περιφέρειες.

Την οργάνωση και λειτουργία των τμημάτων Σχολών Γονέων σε κάθε περιφερειακή ενότητα (Νομό) συντονίζει στέλεχος, που επιλέγεται κατόπιν σχετικής προκήρυξης και αποτελεί τον Υπεύθυνο Σχολών Γονέων της περιφερειακής ενότητας.  Βασικό του έργο αποτελεί η προβολή, η προώθηση, η ανάπτυξη συνεργασιών με τοπικούς φορείς, η οργάνωση των τμημάτων και η παρακολούθηση του φυσικού αντικειμένου.

Χώροι πραγματοποίησης: Για την αποτελεσματικότερη κάλυψη των αναγκών των εκπαιδευόμενων, τα τμήματα υλοποιoύνται σε αίθουσες σχολικών μονάδων και δήμων.

Ώρες και μέρες λειτουργίας: Το ωράριο λειτουργίας των τμημάτων είναι ευέλικτο (πρωινές ή απογευματινές ώρες, διαφορετικές μέρες της εβδομάδας, με διαφοροποιήσεις στην κατανομή των ωρών), ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες που εκφράζουν, κατά περίπτωση, οι εκπαιδευόμενοι κάθε τμήματος.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με το ΙΝΕΔΙΒΙΜ στα τηλέφωνα 213.131.1520-21,22,23,25,26,27 και e-mail: sxog@gsae.edu.gr

Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να επισκεφτείτε τις  ιστοσελίδες:
  http://www.sxolesgoneon.com/
http://www.sxolesgonewn.gr/
https://www.inedivim.gr
http://www.gsae.edu.gr/el/geniki-ekpaidefsi-enilikon/oikogeneia-kai-mathisi/sxoles-goneon/156-pliroforiaka-stoixeia-gia-tis-sxoles-goneon

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2018

ΣΕ ΘΕΛΟΥΝ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ?

 Η πληροφόρηση σε καμία περίπτωση δεν εξισώνεται με γνώση, με εκπαίδευση, με μόρφωση .

Ζούμε (και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας) στην εποχή της πληροφόρησης. Μιας πληροφόρησης τόσο ραγδαίας που πολλές φορές πληροφορούμαστε για ένα γεγονός πριν καν συμβεί!!

Ο τρόπος, δε, που λαμβάνουμε την πληροφορία, είναι τόσο καλά οργανωμένος, που δεν αφήνει κανένα περιθώριο για δεύτερη σκέψη, ως προς την γνησιότητα ή μη της πληροφορίας.
Με απλή Ελληνική αργκό « καταπίνουμε αμάσητο οτιδήποτε μας πλασάρουν» και λέμε και ευχαριστώ που μας το πλασάρουν!

Είναι κοινό μυστικό.

Η απορία όμως είναι «γιατί»?

Η απάντηση είναι επίσης κοινό μυστικό.

«Επειδή έτσι μας έχουν μάθει.»

Επειδή υπάρχει και ευδοκιμεί η νοοτροπία ότι «όποιος μιλάει, και δη δημόσια, κάτι παραπάνω θα ξέρει».

«’Εχει το θάρρος της γνώμης του άρα θα έχει μελετήσει αυτά που λέει.»

«Για να βρίσκεται στην θέση που βρίσκεται κάτι παραπάνω από μας θα ξέρει.»

Η πραγματικότητα βρίσκεται έτη φωτός μακριά.

Η πραγματική γνώση είναι μια τελείως προσωπική υπόθεση.
Κανείς δεν ενδιαφέρεται να σε μορφώσει, να σε εκπαιδεύσει και να σου παρέχει γνώση.
Είναι σε αυτή τη σκοτεινή, σκληρή και εγωιστική φύση του ανθρώπου και κυρίως του ανθρώπου με εξουσία να σε θέλει υποδεέστερο του ώστε να συντηρείται εις βάρος σου στην εξουσία.

Σταμάτα, λοιπόν, να αποζητάς να λαμβάνεις πληροφορίες και αφιέρωσε τις προσπάθειές σου στο να λαμβάνεις γνώση. Μόνο έτσι θα μπορείς να φιλτράρεις και να αξιολογείς τις πληροφορίες που σου «σερβίρουν».

Οι τρόποι πολλοί.

Οι φορείς στην χώρα μας, ακόμα περισσότεροι.

Πόσοι όμως πολίτες ενδιαφέρονται να κάνουν χρήση του κεκτημένου τους?
Πόσοι πολίτες έχουν ασχοληθεί να μάθουν ότι δικαιούνται και ότι υπάρχουν φορείς να τους παρέχουν δωρεάν δια βίου εκπαίδευση?
Πόσοι πολίτες  έχουν ασχοληθεί να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους πέρα από το πλαίσιο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης?  

Όχι, οι πολλές ώρες δουλειάς και ο σύγχρονος τρόπος ζωής δεν αποτελούν σοβαρή δικαιολογία!

Τα πολυάριθμα προγράμματα κατάρτισης που υπάρχουν στην χώρα μας, τόσο τα διαδικτυακά όσο τα τοπικά (με φυσική παρουσία διδάσκοντος), με ευέλικτα ωράρια και διάφορα προγράμματα σπουδών  δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για δικαιολογίες.

Κανείς δεν θα ενδιαφερθεί να σε μορφώσει και να σου δημιουργήσει κριτική σκέψη αν δεν το κάνεις μόνος σου.

Μην εγκαταλείπεις τον εαυτό σου στο πρόγραμμα τυπικής-υποχρεωτικής εκπαίδευσης που θεσμοθετεί η εκάστοτε κυβέρνηση πάντα εναρμονισμένο με την δική της ιδεολογία.

Μην περιορίζεις τις γνώσεις σου στα ψίχουλα των πληροφοριών που επιλεκτικά αποφασίζουν να σε ταΐσουν τα διάφορα ιστολόγια και τα μέσα μαζική ενημέρωσης.

Στην σκληρή, απαιτητική και ύπουλη «παλιοκοινωνία» που ζούμε δεν αρκεί να πατάξουμε τον αναλφαβητισμό.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να μορφώσουμε κοινωνικά τους εαυτούς μας.

Να προστατευτούμε από όσους επιβουλεύονται την πνευματική μας ελευθερία και όσους προσπαθούν να περιορίσουν την νοητική μας ικανότητα.

Η γνώση δεν είναι εύκολη υπόθεση. Το μυαλό δουλεύει όσο το δουλεύεις. Αν συνεχίσεις να του δίνεις μασημένες πληροφορίες τότε και αυτό θα σταματήσει να λειτουργεί κριτικά.

Όλοι όσοι σου παρέχουν ενημέρωση δεν έχουν πάντα σκοπό να σε διαφωτίσουν.

Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2018

Σύνταγμα 'Αρθρο 2: Πρωταρχικές υποχρεώσεις της πολιτείας

 Σύνταγμα
'Αρθρο 2: Πρωταρχικές υποχρεώσεις της πολιτείας
"1. O σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας.
2. H Eλλάδα, ακολουθώντας τους γενικά αναγνωρισμένους κανόνες του διεθνούς δικαίου, επιδιώκει την εμπέδωση της ειρήνης, της δικαιοσύνης, καθώς και την ανάπτυξη των φιλικών σχέσεων μεταξύ των λαών και των κρατών."
                           *************************************************

           Στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 2 του Συντάγματος των Ελλήνων κατοχυρώνεται η Αρχή του απαραβίαστου της ανθρώπινης αξίας.

              Η ανθρώπινη αξία έχει οριστεί ως το σύνολο των γενικών , υλικών, πνευματικών και κοινωνικών γνωρισμάτων του ανθρώπινου γένους.

              Το άρθρο 2 στην παράγραφο 1 καθιερώνει ως « πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας» τον σεβασμό και την προστασία του ανθρώπου.
(Επίσης, το άρθρο 7 παράγραφος 2 και το άρθρο 106 παράγραφος 2 του Συντάγματος των Ελλήνων απαγορεύουν την προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και την ανάπτυξη της ιδιωτικής οικονομικής πρωτοβουλίας σε βάρος της.)

           Σύμφωνα με το άρθ.2 παρ.1, πρακτικά συνεπάγεται η υποχρέωση του κράτους για την λήψη των κατάλληλων μέτρων για την ασφάλεια των πολιτών και την ευημερία τους.

      Οποιαδήποτε αντίθετη ενέργεια του Κράτους προς αυτό θεωρείται αντίθετη στο Σύνταγμα και επιφέρει σωρεία ευθυνών.

    Το Κράτος και τα όργανά του οφείλουν με τις πράξεις και τις παραλείψεις τους να μην ευτελίζουν του ανθρώπους, να ενεργούν ΠΑΝΤΑ με σεβασμό προς αυτούς και έχοντας ΠΑΝΤΑ ως κύρια μέριμνά τους την προστασία των πολιτών.

       Το εν λόγω άρθρο του Συντάγματος ΠΡΕΠΕΙ να αποτελεί απευθείας κριτήριο για την αξιολόγηση της συνταγματικότητας μια ρύθμισης ή και μιας κοινωνικής συμπεριφοράς.

      ΠΡΕΠΕΙ να αποτελεί αυτοσκοπό του Κράτους η προστασία της αξίας του ανθρώπου και να μην υποβιβάζεται με διάφορες ενέργειες και αποφάσεις των εκάστοτε κρατικών φορέων και υπηρεσιών.

      Η υπ’αρίθμ. 40/1998 απόφαση του Αρείου Πάγου ( Ολ, ΤοΣ 1999, 103) δέχθηκε ακόμα,  ότι «στην αξία του ανθρώπου περιλαμβάνεται πρωτίστως  η ανθρώπινη προσωπικότητα ως εσωτερικό συναίσθημα τιμής και ως κοινωνική αναγνώριση υπόληψης».

      Αξίζει να σημειωθεί, ότι η προστασία αρχίζει ήδη πριν την γέννηση και αφορά και το κυοφορούμενο. 

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018

Συναινετικό Διαζύγιο: Η νέα διαδικασία μετά το ν.4509/2017

Εγκύκλιο με θέμα «Συναινετικό διαζύγιο (Ν. 4509/2017, άρθρο 22)» σχετικά με το νέο τρόπο συναινετικής λύσης του γάμου εξέδωσε ο Συμβολαιογραφικός Σύλλογος Εφετείων Αθηνών, Πειραιώς, Αιγαίου και Δωδεκανήσου.

Η Εγκύκλιος αναφέρει τα εξής: 

"Με τις διατάξεις του άρθρου 22 του Ν. 4509/2017 (ΦΕΚ 201 Α/22-12-2017) αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 1438 και 1441 του Αστικού Κώδικα, σύμφωνα με τις οποίες το συναινετικό διαζύγιο απαγγελλόταν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, και εφεξής ορίζεται ότι η συναινετική λύση του γάμου χωρεί μόνο με συμβολαιογραφικό έγγραφο και καθορίζεται λεπτομερώς η διαδικασία που ακολουθείται.

Βάση για την έναρξη της νέας διαδικασίας αποτελεί η έγγραφη συμφωνία των συζύγων περί λύσεως του γάμου τους.

Η συμφωνία συνάπτεται εγγράφως είτε μεταξύ των συζύγων με την παρουσία των πληρεξουσίων δικηγόρων τους και επικυρώνεται το γνήσιο της επί του εγγράφου υπογραφής των συζύγων (όχι των δικηγόρων) από την Γραμματεία του Ειρηνοδικείου της έδρας του συμβολαιογράφου που θα καταρτίσει την συμβολαιογραφική πράξη της λύσεως του γάμου τους, είτε μόνον από τους δικηγόρους τους, εφόσον ο κάθε σύζυγος έχει προηγουμένως χορηγήσει στον δικηγόρο του ειδική πληρεξουσιότητα για τον σκοπό αυτό με συμβολαιογραφικό έγγραφο, στο οποίο περιέχονται οι όροι της κοινής τους συμφωνίας (συναποστέλλεται σχετικό σχέδιο). Το ειδικό αυτό πληρεξούσιο ισχύει μόνο για ένα μήνα.

Τα πρόσωπα, τα οποία είναι ικανά να συνάψουν γάμο (άρθρα 1350 επ. ΑΚ), έχουν και την ικανότητα να συνάψουν συμφωνία για τη λύση του.

Οι ανήλικοι και οι τελούντες σε επικουρική δικαστική συμπαράσταση μπορούν να συνάπτουν συμφωνία λύσεως του γάμου τους χωρίς άδεια του δικαστηρίου ή συναίνεση του δικαστικού συμπαραστάτη κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 594 ΚΠολΔ.

Η συμφωνία των συζύγων δεν εξαρτάται από όρους ή προθεσμίες ή αιρέσεις. Αν τυχόν περιληφθούν στο κείμενο της έγγραφης συμφωνίας την καθιστούν ανύπαρκτη, διότι θεωρείται ότι αίρουν την συναίνεση.

Σε περίπτωση ύπαρξης ανήλικων τέκνων, ουσιαστική προϋπόθεση του συναινετικού διαζυγίου αποτελεί η συμφωνία για την επιμέλεια αυτών, την επικοινωνία με αυτά και την διατροφή τους. Η συμφωνία αυτή δύναται είτε να εμπεριέχεται στην συμφωνία των συζύγων για την λύση του γάμου τους, είτε σε άλλη έγγραφη συμφωνία, η οποία συνάπτεται, όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 1441 ΑΚ, δηλ. είτε από τους συζύγους και τους πληρεξουσίους δικηγόρους τους, είτε από τους εφοδιασμένους με ειδικό συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο δικηγόρους τους.
Η ως άνω συμφωνία ισχύει για δύο (2) έτη τουλάχιστον –με δυνατότητα σύναψης νέας με την ίδια διαδικασία–, εκτός κι αν τα ανήλικα τέκνα ενηλικιώνονται προ της παρόδου της διετίας, οπότε ισχύει μέχρι της ενηλικιώσεώς τους. Στην συγκεκριμένη διάταξη γίνεται ρητή πρόβλεψη μόνο για τα ανήλικα τέκνα. Θέματα διατροφής π.χ. ενηλίκων αλλά αναπήρων τέκνων ή σπουδαστών ή του/της πρώην συζύγου ρυθμίζονται από τις λοιπές διατάξεις του Αστικού Κώδικα (άρθρα 1442 έως 1446 και 1485 επ.).

Η συναφθείσα, κατά τ’ ανωτέρω, έγγραφη κοινή συμφωνία των συζύγων για α) την λύση του γάμου τους και β) τη ρύθμιση της επιμέλειας των ανηλίκων τέκνων τους, της επικοινωνίας τους με αυτά και την διατροφή τους υποβάλλεται στο συμβολαιογράφο, που θα καταρτίσει την συμβολαιογραφική πράξη της λύσεως του γάμου τους είτε από τους συζύγους με θεωρημένο επ’ αυτής το γνήσιο της υπογραφής τους από τη Γραμματεία του Ειρηνοδικείου της έδρας του συμβολαιογράφου, οι οποίοι παρίστανται, μετά των δικηγόρων τους, είτε διά των εφοδιασμένων με το ειδικό συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο δικηγόρων τους, όπως προαναφέρθηκε.

Για την κατάρτιση της συμβολαιογραφικής πράξης της συναινετικής λύσης του γάμου απαιτούνται:

α) Η έγγραφη συμφωνία των συζύγων, σύμφωνα με τ’ ανωτέρω, η οποία ενσωματώνεται στην συμβολαιογραφική πράξη και το πρωτότυπό της προσαρτάται σ΄ αυτή.

β) Η παρέλευση τουλάχιστον δεκαημέρου από την επομένη της ημερομηνίας θεώρησης του γνησίου της υπογραφής των συζύγων επί της εγγράφου συμφωνίας από τη Γραμματεία του Ειρηνοδικείου....