Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017

Η άμυνα του φορολογούμενου: Ενδικοφανής Προσφυγή - Ειδική διοικητική διαδικασία


=> Η ενδικοφανής προσφυγή, καθιερώθηκε με το άρθρο 63 του ν. 4174/2013 και κατατίθεται προκειμένου να προσβάλλει ο φορολογούμενος πράξεις που εκδίδονται από την Φορολογική Διοίκηση.  

=> Ο φορολογούμενος με την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής μπορεί να ζητήσει την τροποποίηση ή την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης μέσω της συνολικής επανεξέτασης της υπόθεσής του.

=> Η προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια Φορολογική Αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. 

=> Οποιαδήποτε προσφυγή, κατά πράξης της Φορολογικής Διοίκησης, κατατεθεί απευθείας στα Διοικητικά Δικαστήρια θα κριθεί απαράδεκτη εάν δεν έχει προηγηθεί η κατάθεσή της στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.

=> Αρμόδιο όργανο εξέτασης της ενδικοφανούς προσφυγής είναι η Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Φορολογικής Διοίκησης, δηλαδή η νυν Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, μία ειδική αποκεντρωμένη υπηρεσία, επιπέδου Διεύθυνσης, υπαγόμενη απευθείας στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ

Η προσφυγή υποβάλλεται εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης της Φορολογικής Αρχής στον υπόχρεο. Βασική προϋπόθεση είναι η καταβολή του 50% του αμφισβητούμενου ποσού της πράξης. Μπορεί, όμως, ο υπόχρεος να καταθέσει αίτημα αναστολής της καταβολής αυτού του ποσού το οποίο κατατίθεται ταυτόχρονα με την προσφυγή.

Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δύναται να αναστείλει την πληρωμή του ποσοστού αυτού μόνο στην περίπτωση κατά την οποία κρίνεται ότι αυτή θα είχε ως συνέπεια την ανεπανόρθωτη βλάβη για τον υπόχρεο. Η αναστολή αυτή, εφ΄ όσον χορηγηθεί, ισχύει μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της προσφυγής.  

Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, προκειμένου να εκτιμήσει την ανεπανόρθωτη βλάβη του υποχρέου, λαμβάνει υπόψη της  (σύμφωνα με την ΠΟΛ 1002/2-1-2014) τα εξής :
  • Για φυσικό πρόσωπο : δηλώνεται το παγκόσμιο εισόδημα από κάθε πηγή για τα 2 προηγούμενα έτη καθώς και η περιουσιακή κατάσταση του/της συζύγου και των ανήλικων τέκνων κατά το χρόνο κατάθεσης της αναστολής.
  • Για νομικό πρόσωπο : δηλώνεται το παγκόσμιο εισόδημα κάθε πηγής για τα 2 προηγούμενα έτη καθώς και η περιουσιακή κατάσταση των νομικών προσώπων στα οποία συμμετέχει ο αιτών.
Η απόφαση επί του αιτήματος αναστολής εκδίδεται εντός 20 ημερών από την υποβολή της αίτησης στη φορολογική αρχή, διαφορετικά θεωρείται ότι η αίτηση αναστολής έχει απορριφθεί.

 Επισημαίνεται ότι στην προσφυγή πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οπωσδήποτε τα στοιχεία επικοινωνίας με τον αιτούντα (διεύθυνση, e-mail) καθώς και τα στοιχεία του αντικλήτου.

Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να αναφέρει:
• τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου,
• την προσβαλλόμενη πράξη,
• τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του,
• τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, την διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.
 
      Ο υπόχρεος , ταυτόχρονα με το αίτημά του, υποβάλλει στην αρμόδια  Φορολογική Αρχή και ηλεκτρονικό φάκελο σε ηλεκτρονική μορφή στον οποίο περιλαμβάνονται  :
  • Η υποβληθείσα ενδικοφανής προσφυγή ,
  • Η αίτηση αναστολής ,
  • Τα έγγραφα και δικαιολογητικά που επικαλείται συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση με την οποία θα δηλώνεται το ακριβές του περιεχομένου των στοιχείων του ηλεκτρονικού φακέλου.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ

Η αρμόδια φορολογική αρχή στην οποία υποβάλλεται η ενδικοφανής προσφυγή, υποχρεούται να τη διαβιβάσει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών εντός 7 ημερών από την κατάθεσή της.

Ταυτόχρονα με τη διαβίβαση του φακέλου του υποχρέου, αποστέλλεται και φάκελος της φορολογικής αρχής με αιτιολογημένες απόψεις επί των ισχυρισμών που προβάλλει ο υπόχρεος. Ο φάκελος αποστέλλεται  ηλεκτρονικά και περιέχει  σε ψηφιακή μορφή :
  1. Το διαβιβαστικό έγγραφο του φυσικού φακέλου της υπόθεσης προς την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών,
  2. την ενδικοφανή προσφυγή,
  3. την αίτηση αναστολής στην περίπτωση υποβολής της,
  4. τα έγγραφα που προσκόμισε ο υπόχρεος σε μαγνητική μορφή,
  5. τις εκθέσεις ελέγχου,
  6. τις προσβαλλόμενες πράξεις,
  7. τις απόψεις της φορολογικής αρχής
  8. κατάσταση – πίνακα των προσβαλλομένων πράξεων που περιλαμβάνει :
    • τον αριθμό και την ημερομηνία της πράξης,
    • την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης,
    • το είδος του φόρου,
    • την διαχειριστική ή φορολογική περίοδο,
    • την διαφορά φορολογητέας βάσης,
    • το ποσό της διαφοράς φόρου,
    • το ποσό πρόσθετου φόρου ή των τόκων μετά την 1/1/2014
    • το ποσό του προστίμου του άρθρου 58 Κ.Φ.Δ. καθώς και τα ποσά των λοιπών προστίμων.

Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών εκδίδει την απόφασή της εντός 60 ημερών  από την υποβολή της προσφυγής η οποία κοινοποιείται στον υπόχρεο και στην αρμόδια Φορολογική Αρχή.
Με την πάροδο των 120 ημερών και την μη έκδοση απόφασης θεωρείται ότι η προσφυγή έχει απορριφθεί σιωπηρά.

Τηλέφωνα επικοινωνίας ΔΕΔ:
Γραμματεία ΔΕΔ: 213 1604 509/ 213 1604 590/ 213 1604 533
FAX: 213 1604 567
Υποδ/νση Νομικών Θεμάτων - Τμήμα Β1 Νομικής Υποστήριξης: 213 1604 549
FAX: 213 1604 524
Αυτοτελή Τμήματα ΔΕΔ με έδρα τη Θεσσαλονίκη Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης: 2313 333253
FAX: 2313 333258

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου